سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هیچ کس چیزى را در دل نهان نکرد ، جز که در سخنان بى اندیشه‏اش آشکار گشت و در صفحه رخسارش پدیدار . [نهج البلاغه]
کل بازدیدها:----27705---
بازدید امروز: ----0-----
بازدید دیروز: ----5-----
جلسه اباصالح المهدی شهرضا

 

نویسنده: مهدی داوودزاده
چهارشنبه 85/8/24 ساعت 11:1 صبح

نظریه امام صادق(ع) در باره پیدایش جهان
 

جهان از یک جرثومه بوجود آمد و آن چرثومه دارای دو قطب متضاد، که سبب پیدایش ذره گردید و آنگاه ماده بوجود آمد وماده تنوع پیدا کرد و تنوع ماده ناشی از کمی یا زیادی ذرات آنها می باشد .این تئوری ،با تئوری اتمی امروزی راجع بوجود آمدن جهان هیچ تفاوتی ندارد ،دوقطب متضاد ،دوشارژ مثبت و منفی اتم است .وآن دو شارژ سبب تکوین اتم گردید واتم ماده را بوجود آورد و تفاوتی که بین مواد دیده می شود ناشی از کمی یا زیادی چیزهایی است که درون اتم عناصر موجود می باشد.

 امروز علمای فیزیک این نظریه را  می پذیرند و هنوز نتوانسته اند نظریه ای جالب توجه تر از نظریه این مرد بزرگ راجع به پیدایش دنیا بگویند.

در این نظریه برجسته ترین قسمت موضوع ،دوقطب متضاد است . قبل از امام صادق (ع)فیلسوفان  یونان و دانشمندان اسکندریه ،پی برده بودند که در، هستی اضداد وجود دارد و هر چیزی را باید از ضّد آن شناخت . اما در تئوری امام (ع) ،تئوری مربوط به اضداد صریح بیان شده و قید وشرطی ذکر نشده است . این صراحت در نظریه ثابت می کند که امام (ع)میدانستند اشتباه نمی کند و         نمی خواستندراه بازگشت را همچون فیلسوفان یونان ، یا دانشمندان اسکندریه باز بگذارد.

 اهمیت آنچه امام فرمودنددر قرن 17 میلادی که وجود دو قطب متضاد در فیزیک به ثبوت رسید، آشکار گردید.

در فیزیک از امام صادق (ع)چیزهایی به گوش رسیده که قبل از او ، کسی نگفت و بعد از وی تا نیمه دوم قرن 18م. و قرن 19و 20 میلادی به عقل کسی نرسید.

یکی از قوانینی که امام (ع )کشف کرد قانون مربوط به کدورت اجسام و شفاف بودن آنها می باشد . او گفت هر جسمی که جامد وجاذب باشد کدر است و هر جسم که جامد ودافع باشد شفاف جلوه می کند . از او پرسیدند که جاذب چیست ؟عرض کرد :جاذب حرارت است .این نظریه بقدری جالب است که آدمی حیرت می کند چگونه در نیمه دوم قرن هفتم میلادی و نیمه اول قرن دوم هجری مردی توانسته یک چنین نظریه بدیع را ابراز نماید . قانون فیزیکی امروز می گوید: هر جسم که امواج حرارت بسهولت از آن عبور کند یعنی هادی حرارت باشد و امواج الکترومانیه تیک از آن عبور نماید یعنی هادی الکتریسته باشد، تیره است ودرخشندگی ندارد.. اما اجسامی که حرارت بخوبی از آنها عبور نمی کند یعنی هادی حرارت نیستند و امواج الکترومانیه تیک را عبور نمی دهند (عایق هستند) درخشندگی دارند ، اما آنچه سبب گردیدکه این گفته جهانگیر شود و از اطراف تمام اقوام و نژادها مورد قبول قرار گیرد سادگی آنست .1


نظریه امام صادق (ع) درباره ساختمان بدن انسان

 

امام جعفر صادق (ع)مانند سایر مسلمین می گفت که انسان از خاک آفریده شده است . با این تفاوت که راجع به آفرینش انسان از خاک چیزهایی می گفت که به عقل هیچ یک از مسلمین در آن عصر نمی رسید .

 و آنچه امروزه مسلمین و دیگران راجع به ساختمان بدن انسان می گویند مستقیم یا غیر مستقیم از شاگردان امام صادق (ع)شنیده اند امام صادق (ع)می فرمودند :تمام چیزهایی که در خاک هست در

بدن آدمی وجود دارد. امابه یک اندازه نیست و بعضی از آنها در بدن انسان خیلی زیاد ،بعضی کم و بعضی خیلی کم است . او می گفت: چهار چیز است که در بدن انسان زیاد است و هشت چیز است که در بدن انسان کم می باشد و هشت چیز دیگر خیلی کم است.

با ارائه این نظریه ثابت می شود امام (ع)در بین مردم زمان خود و اعصار بعد در علم بدن شناسی منحصر به فرد بوده است .

 زیرا بعد از 12 قرن ، امروزه نظریه ایشان  از لحاظ علمی به ثبوت رسیده ودر صحت آن تردیدی وجود ندارد . آنچه در کره زمین است از 102 عنصر بوجود آمده که همگی در بدن انسان یافت

 می شود .آن 8 چیز که بنا به گفته امام (ع)در بدن انسان خیلی کم است این عناصر می باشد:

مولیبرن ،سلیسیوم، فلوئور ،کوبالت ، منگنز ،ید،مس ،و روی.

و آن 8چیز دیگر که در بدن انسان نسبت به موارد بالا بیشتر است عبارتند از :منیزیم ،سدیم ،پتاسیم ،کلسیم ،فسفر ،کلر ، گوگرد و آهن . آن 4عنصر که در بدن انسان خیلی زیاد است عبارتند از اکسیژن کربن،هیدروژن و ازت .

پی بردن به این عناصر در بدن انسان ،از آغاز قرن هیجدهم میلادی با کالبد شکافی شروع شد ودو ملت در کالبد شکافی پیشقدم گردیدند یکی ملت فرانسه و دیگری اتریش.2

 


تئوری نور از نظر امام صادق(ع)

یکی از بدایع علمی امام جعفر  صادق (ع)نظریه او راجع به نور است.  امام می فرماید نوراز طرف اشیاء بسوی چشم ما میآید و از آن نور که از طرف شیء بسوی چشم ما می آید فقط قسمتی به چشم ما

می تابد و به همین جهت ما اشیاءدور را بخوبی نمی بینیم و اگر تمام نوری که از طرف شیء دور بسوی چشم می آید به چشم برسد ما اشیاءدور پنجاه برابر نزدیکتر می دیدیم.

این تئوری بوسیله شاگردان امام صادق (ع)به اطراف رفت و بعد از اینکه در جنگهای صلیبی تماس بین شرق و اروپا زیاد شد ،به اروپا منتقل گردید و در دانشگاههای اروپا تدریس شد و یکی از مدرسین شناخته شده این تئـوری راجر بیکون 3 انگلیسی استاد دانشگاه آکسفورد انگلستان بود.تئوری او راجع به نور همان تئوری امام صادق (ع)است .

 همین نظریه سبب شد در سال 1608 م. فلاماندی اولین دوربین را اختراع کند . پس ارائه نظریه امام (ع )درباره نور سبب اختراع دوربین شد.امام (ع)اولین کسی بود که عقیده پیشینیان را راجع به نور رد کرد . زیرا به عقیده ایشان نور از طرف شیءبه چشم ما می رسد زیرا در غیر اینصورت ما باید در شب نیز اجسام را می دیدیم .او گفت برای اینکه بتوان چیزی را دید باید آن شیءروشن باشد و اگر خود روشن نیست باید یک شیء نورانی بر آن بتابد و آن را روشن کند تا بتوان آن را دید .

      در مورد سرعت نور هم امام (ع)نظریه ای  را ابراز کرده اند که با توجه به عصر او بسیار جالب است . او گفت که سرعت نور که بطرف چشم ما می آید فوری است و از انواع حرکات است .

اینکه ایشان سرعت نور را اندازه نگرفت عدم وجود امکانات بوده است . ولی همین قدر که گفت نور حرکت است و سرعت آن فوری می باشد ،تقریباً نظریه ای شبیه به این دوره ارائه کرده است . طبق نظر ایشان نور قوی می تواند اجسام سنگین را به حرکت در آورد که بر طبق این نظرامام (ع)تئوری لیزر را پیشگویی کرده است.4

پی نوشت ها :

1-    مغز متفکر جهان شیعه /ص103 تعالیم آسمانی اسلام ص 328

2-    همان / ص 213 تعالیم آسمانی اسلام ص 382

3-   راجر بیکون در سال 1924 م . در سن 80 سالگی درگذشت. اورا با نام دکتر آدامیر بل می خوانند .

4-   مغز متفکر /ص 232 معلم کبیر /ص 278

 

فهرست منابع

الارشاد  /  شیخ مفید   /  حاج محمد باقر ساعدی

صفحاتی از زندگی امام صادق (ع)  / محمد حسین مظفر/    سید ابراهیم علوی

جلاء العیون   /   علامه مجلسی  

مغز متفکر جهان شیعه   /   مرکز مطالعات اسلامی استراسبورگ  /ذبیح الله منصوری

امام صادق احیاگر تشیع    /  دکتر علی قائمی

زندگی معلم کبیر امام صادق (ع)    /      حسین عمادر زاده       

بحار الانوار ج 2،82   /  محمد باقر مجلسی

اصول کافی  /  کلینی     

تعالیم آسمانی اسلام/  سید محمد صحفی

سیره پیشوایان    /  مهدی پیشو


    نظرات دیگران ( )

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  • آوای آشنا

  •